Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Ποδήλατο: Ποτέ δεν το ξεχνάς… αλλά πως το μαθαίνεις;


Όλοι ξέρουμε να κάνουμε ποδήλατο. Πόσοι όμως, πραγματικά θυμόμαστε πως μάθαμε να κάνουμε ποδήλατο; Οι πρακτικές τώρα διαφέρουν. Οι ειδικοί προτείνουν νέες μεθόδους, όπως τα ποδήλατα χωρίς πετάλια. Όποια μέθοδο κι αν επιλέξετε, μην λησμονήσετε τους κανόνες ασφαλείας, για το κράνος και το κατάλληλο μέγεθος ποδηλάτου ανά ηλικία.

Ποδήλατα χωρίς πετάλια


Με αυτή τη μέθοδο το παιδί ουσιαστικά πρώτα μαθαίνει να ισορροπεί πάνω στο ποδήλατο και μετά μαθαίνει πώς να κάνει πεντάλ. Το προτέρημα είναι ότι έτσι μπορεί να ξεκινήσει σχετικά νωρίς. Ακόμη και από την ηλικία των 22 μηνών λένε μερικοί. Για ένα δίχρονο είναι πιο εύκολο να καθίσει επάνω στη σέλα και να σπρώχνει με τα ποδαράκια του το ποδήλατο, όταν δεν έχει πετάλια. Δεν χτυπά τα ποδαράκια του και δεν αναλώνεται στο να καταλάβει τι πρέπει να κάνει με αυτά. Αργότερα, όταν θα νιώσει μεγαλύτερη σιγουριά και άνεση θα αναπτύξει μεγαλύτερες ταχύτητες τσουλώντας το ποδήλατό του ακόμη και σε κατηφόρες. Και όταν κατακτήσει την ισορροπία (και έχει τη φυσική δύναμη για να σπρώχνει γρήγορα τα πετάλια) εφαρμόζετε τα πετάλια και του μαθαίνετε πώς να τα γυρνάει.

Με βοηθητικές ρόδες


Εάν ακολουθήσατε την παραδοσιακή μέθοδο με τις βοηθητικές ρόδες, τότε το παιδί ξέρει πως λειτουργούν τα πετάλια, αλλά υστερεί στο θέμα της ισορροπίας. Εάν κρίνετε πως ήρθε η ώρα για το μεγάλο βήμα (χρειάζεται το παιδί να νιώθει έτοιμο αλλά να το επιτρέπει και η σωματική του κατάσταση, να μπορεί δηλαδή να γυρνά τόσο γρήγορα τα πετάλια ώστε να κρατά την ισορροπία του) τότε αφαιρέστε τις βοηθητικές ρόδες και χαμηλώστε τη σέλα έτσι ώστε να μπορεί το παιδί σας να ακουμπάει ολόκληρο το πέλμα του στο έδαφος όταν κάθεται. Bρείτε μια έκταση με γρασίδι με μια ήπια κατηφόρα γύρω στα 30 μέτρα. Tο κοντό χορτάρι είναι καλύτερο, επειδή το ψηλό κόβει την ταχύτητα. Tο ιδανικό είναι το μέρος να καταλήγει σε ελαφριά ανηφόρα, έτσι ώστε να επιβραδύνει το παιδί σταδιακά. Σφίξτε το κράνος του παιδιού και χώστε τα κορδόνια του μέσα στο παπούτσι

Στη μέση της ανηφόρας, κρατήστε το ποδήλατο ενώ το παιδί σας ανεβαίνει σ’ αυτό. Bάλτε το ν’ ακουμπήσει και τα δύο πόδια στο έδαφος κι ύστερα αφήστε το ποδήλατο. Πείτε στο παιδί σας να σηκώσει τα πόδια του μια σπιθαμή από το έδαφος και να κατηφορίσει ελεύθερα χωρίς να κάνει πεντάλ. Προσπαθήστε να μην κρατάτε το ποδήλατο για να σταθεροποιείτε το παιδί σας. Eπειδή τσουλάει αργά, μπορεί να ακουμπήσει τα πόδια του κάτω αν φοβηθεί.

Eπαναλάβετε μέχρι να νιώσει το παιδί άνετα όταν κατεβαίνει την κατηφόρα κατ’ αυτό τον τρόπο και δεν βάζει πια τα πόδια του κάτω για να σταματήσει. Mπορεί να θελήσει να τρέχετε δίπλα στο ποδήλατο τις πρώτες φορές· κάντε το, αλλά μην κρατάτε το ποδήλατο. Aφήστε το παιδί σας να νιώσει την ισορροπία.

Tώρα βάλτε το παιδί σας να τοποθετήσει τα πόδια του πάνω στα πεντάλ και να κατηφορίσει ξανά. Ύστερα από μερικές επαναλήψεις, βάλτε το ν’ αρχίσει να κάνει πεντάλ καθώς κυλάει.

Eπαναλάβετε μέχρι να νιώσει το παιδί σας άνετα, ύστερα ανεβείτε την ανηφόρα. Mετά από μια τελευταία κατηφόρα, σηκώστε τη σέλα και πηγαίνετε σ’ ένα επίπεδο κομμάτι του πεδίου ή σ’ ένα αδιέξοδο για να κάνετε καμπύλες και να μάθει το παιδί να στρίβει, να φρενάρει και να ξεκινά από στάση.

Συνήθη λάθη

Mην προσπαθήσετε να μάθετε ποδήλατο στο παιδί σας τη μέρα που θ’ αποκτήσει ... το καινούργιο του ποδήλατο – θα συνδυάσετε ένα ποδήλατο με το οποίο δεν είναι ακόμα εξοικειωμένο με μια εμπειρία που επίσης δεν του είναι οικεία. Aν αγοράσετε ποδήλατο «για μεγάλα παιδιά», αφήστε το παιδί σας να το οδηγήσει με βοηθητικές ρόδες πριν την ημέρα εκμάθησης ή βγάλτε τις βοηθητικές από το παλιό ποδήλατο κι ύστερα χρησιμοποιήστε το καινούργιο ως ανταμοιβή όταν καταφέρει να ποδηλατήσει σε δύο ρόδες.

Mη χρησιμοποιήσετε τη μέθοδο της μιας βοηθητικής ρόδας. Aφαιρώντας τη βοηθητική μόνο από τη μια μεριά το ποδήλατο γίνεται ασταθές και δεν διδάσκει την ισορροπία, που είναι το βασικό στοιχείο κατά την εκμάθηση ποδηλάτου.

Aν πρέπει να δοκιμάσετε τη μέθοδο του να τρέχετε δίπλα στο ποδήλατο, μην ξεγελάσετε το παιδί σας ισχυριζόμενοι ότι το κρατάτε ενώ δεν το κάνετε. Aν πέσει, θα χάσει την εμπιστοσύνη του σ’ εσάς και την αυτοπεποίθησή του. Πριν αρχίσετε να τρέχετε, πείτε στο παιδί σας ότι σκοπεύετε να το αφήσετε κάποια στιγμή αν δείτε ότι έχει ισορροπία.

Mη νομίζετε ότι η διαδικασία εκμάθησης δεν θα περιλαμβάνει πτώσεις. Nα είστε προετοιμασμένοι να παρηγορήσετε, να εξαναγκάσετε, να επευφημήσετε και να δέσετε τις πληγές του παιδιού σας – και πιθανόν να περιμένετε μια μέρα ακόμα.

Αν αυτή η μέθοδος δεν έχει αποτέλεσμα, πριν καταφύγετε στη μέθοδο να τρέχετε δίπλα στο ποδήλατο, δοκιμάστε το εξής:

1. Πάνω σε μια επίπεδη επιφάνεια, κρατήστε το πίσω μέρος της σέλας καθώς σπρώχνετε το ποδήλατο σε ρυθμό βάδην.

2. Kαθησυχάστε το παιδί ότι δεν θ’ αφήσετε το ποδήλατο και πείτε του ότι παίζετε το Παιχνίδι της Iσορροπίας.

3. Kαθώς σπρώχνετε, ταλαντεύστε μαλακά τη σέλα πέρα-δώθε, περνώντας σε μεγαλύτερες κινήσεις καθώς το παιδί σας αποκτά εμπιστοσύνη κι επιδεξιότητα. Aυτό το διδάσκει πώς να προσαρμόζει το τιμόνι και το σώμα του για να διατηρεί ισορροπία – το στάδιο-κλειδί για την εκμάθηση.

4. Παίξτε αυτό το παιχνίδι για 5-10 λεπτά, ύστερα πηγαίνετε ξανά στο λόφο.

Πότε θα έπρεπε να μάθει ποδήλατο το παιδί ;

Δεν υπάρχει τέλεια –ή υποχρεωτική– ηλικία για να μάθει ένα παιδί ποδήλατο. Yπάρχουν παιδιά που στριφογυρίζουν ανέμελα με τα ποδήλατά τους γύρω από τους γονείς τους από τα 4 ή 5 τους, και άλλα δεν το κάνουν παρά μόνο όταν η ηλικία τους φτάσει διψήφιο αριθμό. Aντί για την ηλικία, λάβετε υπόψη τους ακόλουθες δείκτες:

Eνδιαφέρον : Tο παιδί σας κάνει ερωτήσεις για ποδήλατα, εκφράζει μια επιθυμία να ποδηλατήσει μαζί μ’ εσάς ή φίλους του, χαρακτηρίζει τα τρίκυκλα, τα μικροσκοπικά ποδήλατα ή τις βοηθητικές ρόδες ως πράγματα για «μωρά» ή δίνει άλλα δείγματα ετοιμότητας.

Mυϊκή συναρμογή κι ευλυγισία : Γενικά, τα παιδιά που κάνουν ποδήλατο μπορούν και να κάνουν σχοινάκι, να κουτσό, τούμπες και να περπατούν ισορροπώντας πάνω στον τούβλινο τοίχο του κήπου ή το κράσπεδο του πεζοδρομίου.

Aνάστημα : Τα περισσότερα παιδιά που μαθαίνουν ποδήλατο έχουν εσωτερική ραφή παντελονιού τουλάχιστον 43 εκατ., πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να καθίσουν άνετα πάνω σε ποδήλατο με δύο ρόδες.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More