Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

Η «παράνοια» στην εκπαίδευση: Οι επιδόσεις των μαθητών είναι δυσανάλογες των κονδυλίων


Πολλές και περίπλοκες είναι οι στρεβλώσεις που εμφανίζει η εκπαίδευση στην Ελλάδα και μία από αυτές είναι πως η εξίσωση περισσότερα χρήματα-καλύτερη εκπαίδευση έχει αποδειχθεί πως δεν φέρνει κανένα αποτέλεσμα.

Ακόμα και στις εποχές της ευμάρειας οι Έλληνες μαθητές δεν είχαν και τις καλύτερες επιδόσεις καθώς ο ένας στους τρεις υποψηφίους δεν ξεπερνά τη βάση του 10 στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Την ίδια ώρα παρόμοια είναι και η κατάσταση στους διεθνείς διαγωνισμούς καθώς στον τελευταίο (του 2012) διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ, οι επιδόσεις των μαθητών της χώρας μας χειροτέρεψαν σε σύγκριση με το 2009 και στους τρεις τομείς (Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες), ενώ παραμένουν στάσιμες την τελευταία δεκαετία.

Το ζητούμενο για την χώρα μας πλέον είναι να βελτιώσει το εκπαιδευτικό της σύστημα την ώρα που τα κονδύλια που δίνει το κράτος -σε οποιονδήποτε- να λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο. Έτσι οι βασικοί άξονες είναι δύο: Η οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου καθώς και οι τρόποι χρηματοδότησης των σχολείων.

Οι επιδόσεις των Ελληνοπαίδων

Όπως παρατηρεί η έρευνα του ΙΟΒΕ, στις χώρες του ΟΟΣΑ οι επιδόσεις των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων είναι καλύτερες εκείνων των δημόσιων σχολείων. Τη διαφορά την κάνει η χρηματοδότηση. «Το όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης σε σχέση με τα δημόσια σχολεία απορρέει σε μεγάλο βαθμό αφενός από τα υψηλά επίπεδα αυτονομίας στον καθορισμό του προγράμματος σπουδών τους και την κατανομή των πόρων και αφετέρου από την ικανότητα προσέλκυσης μαθητών με καλύτερο κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο. Ετσι, σε πολλές περιπτώσεις, είναι οι ίδιοι οι μαθητές που κάνουν τη διαφορά, αλλά και οι καλύτερες υποδομές σε όρους προγράμματος σπουδών και αυτονομίας, που έλκουν τους καλύτερους μαθητές», λέει όπως δημοσιεύει η Καθημερινή, η έρευνα (στην ερευνητική ομάδα μετείχαν οι Φωτεινή Θωμαΐδου και ο Κωνσταντίνος Πέππας).

Άρα είναι μύθος ότι από μόνη της η αύξηση της χρηματοδότησης μπορεί να αποτελέσει το εισιτήριο για ένα καλύτερο σχολείο. Απαιτούνται δομικές αλλαγές, που ξεκινούν από το πρόγραμμα σπουδών, τα βιβλία και φθάνουν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.

Ουσιαστικά, όπως αναφέρει ο διευθυντής ερευνών του ΙΟΒΕ, Αγγελος Τσακανίκας, «η ανάγκη προσαρμογής στα νέα οικονομικά δεδομένα οφείλει να ανακινήσει τον διάλογο σχετικά με την αναζήτηση νέων μορφών χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, δημόσιας και ιδιωτικής».


Ιδιωτικά και δημόσια σχολεία

Συνολικά, 80.430 μαθητές φοίτησαν τη σχολική χρονιά 2012-2013 σε ένα από τα 1.035 ιδιωτικά σχολεία της Ελλάδας, στα οποία εργάστηκαν 8.423 εκπαιδευτικοί. Την ίδια στιγμή, στα δημόσια σχολεία και των δύο βαθμίδων φοίτησαν 1.278.076 μαθητές.

Τη μεγαλύτερη απήχηση έχουν τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία (τα παρακολουθεί το 6,6% του μαθητικού πληθυσμού της σχετικής ηλικίας), όμως στο υψηλό ποσοστό συνέβαλε το γεγονός ότι η προσχολική αγωγή έγινε υποχρεωτική το 2009. Αντίστοιχα, επί του συνόλου των μαθητών αντίστοιχης ηλικίας το 6,4% πήγαινε το 2012-2013 σε ιδιωτικό δημοτικό σχολείο, το 4,6% σε ιδιωτικό γυμνάσιο και το 5,9% σε ιδιωτικό λύκειο.

Βέβαια, λόγω της υπογεννητικότητας ο αριθμός των μαθητών τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία μειώνεται. Ομως, η μείωση είναι ισχυρότερη στα ιδιωτικά σχολεία εξαιτίας κυρίως, της στροφής πολλών νοικοκυριών στα δημόσια σχολεία, λόγω οικονομικής ύφεσης, αυξανόμενης ανεργίας και μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Ετσι, τη δεκαετία 2002-2011 ο αριθμός των μαθητών στα δημόσια δημοτικά σχολεία μειώθηκε κατά 1,2% έναντι 4,7% της αντίστοιχης μείωσης στα ιδιωτικά δημοτικά. Στα δημόσια γυμνάσια η μείωση των μαθητών ήταν 3,8% και 15% στα ιδιωτικά, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των μαθητών στα δημόσια λύκεια μειώθηκε κατά 9,4% και στα ιδιωτικά λύκεια κατά 33,7%.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More